Brandpreventie

met het thema doe de deur dicht

Per jaar  zijn er in Nederland meer dan  6000 woningbranden. In de winterperiode als de dagen korte en de temperaturen dalen , gaan de kacheltjes weer hoog en brand men voor de sfeer in huis weer eens een kaarsje, dus wordt het risico op brand ook groter.

Binnendeuren sluiten

De brandweeracademie heeft onderzoek gedaan naar hoe je de kans op brand kunt verminderen. En hoe je, als er toch brand komt , zo veilig mogelijk weg kunt komen . door de binnendeuren altijd gesloten te houden, heb je langer de tijd om jezelf in veiligheid te brengen. Verder zou je van tevoren al een vluchtplan moeten hebben, en kun je een vluchtmasker in huis halen .

Rookmelders

Vorig jaar bleek uit onderzoek dat er in 70% van de woningen een rookmelder hangt, maar dat maar een derde op de juiste plek hangt en werkt. Kijk eens goed naar u melders , en neem bij twijfel contact op met het rookmeldersteam van de

Nederlandse Brandwonden Stichting ( telefoon  0251-275590 ) . Daar werken meer dan 2.500 vrijwilligers die kunnen helpen met het plaatsen van de melders .

Nieuwe regels

Zoals we uit het nieuws weten, zijn vooral  seniorencomplexen kwetsbaar bij brand . De minder zelfredzame  bewoners kunnen slecht wegkomen in geval van nood . Daarom zijn nieuwe wettelijke  regels opgesteld, zoals  verplichte zelfsluitende deuren

om snelle rookverspreiding tegen te gaan . En wordt er veel aandacht gegeven aan brandveiligheids-bewustwording van de senioren en hun sociale  netwerk